Stockholm
+46 70 670 04 92
info@endstate.se

Kultur vs Strategi – Turnaround management

Vi samlar kritisk kompetens för att utveckla ditt företag

Kultur vs Strategi – Turnaround management

Många har sagt det förut.  En vinnande kultur slår vilken strategi som helst.  Min syn är att det är så, förutsatt att strategin har en rimlighet. Har du rätt folk på bussen så kan man åka lite var som helst och göra olika saker, med framgång

Vad som definierar en kultur skulle kunna vara när tillräckligt många personer i ett företag delar en syn om vad som är rätt och vilken inställning som uppskattas på jobbet.

Vilken kulturell ambition kan företag ha? Vilken kulturell ambition måste ett företag ha? Behöver man ha en ambition?

Jag vill säga att ett företag måste ha en ambition och att det är högst nödvändigt att ha ett fokus på det. Företagstyp, storlek och på vilket sätt företaget presterar är påverkande faktorer.

Ett fokus kan ge

  • Ett bolag med attraktionskraft för de som ännu inte börjat,
  • En guidning för anställda vad som gäller på denna arbetsplats
  • Anlednings till reflektion för chefer, ledning & ägare för att dynamiskt skapa förutsättningarna för en långsiktigt arbete.

Bolagets situation påverkar både behov och förutsättningar.

När det kommer till turn around management så är det mycket viktigt att kulturen belyses separat. Belyses både vad nuvarande kultur bidragit med och vad som behöver göras annorlunda i framtiden. Om kulturen slår strategin så är det den som kommer fortsätta att bygga värden efter en genomförd turn around.

Ett första och nödvändigt steg är inte att ledningen eller HR är med utan att VD’n tror på detta och att det är viktigt och beredd att investera i det. Ett senare steg är att säkerställa en bred dialog och påverkan, exempelvis genom medarbetarsamtal.