Stockholm
+46 70 670 04 92
info@endstate.se

Turnaround – välj att påverka värdet av ditt bolag reellt

Vi samlar kritisk kompetens för att utveckla ditt företag

Turnaround – välj att påverka värdet av ditt bolag reellt

Historien bjuder på många lyckosamma turnarounds och en del historier där ingen såg lavinen innan det var försent. Kanske såg man den och hoppades på att man inte skulle bli träffad. På Facit (skrivmaskiner)hann man hursomhelst inte undan. Andra exempel hade en bättre utgång, som tex på Ericsson. Skillnaden på aktiekursen 2002 jämförelse med två år senare, 700%.

ABB, strax under 10kr slutet 2002. Den som ägde aktien till slutet av 2007, 1900% i ökning. Hängande åtal för asbest gjorde att vissa satte en riktkurs till 0 kronor.

Stora tal för stora noterade jättebolag i en tid där starka krafter påverkade bolagen. En enorm uppsida för de som satsade, en stor insats av de som genomförde förändringarna i bolagen.

Hur översätter man detta till mindre onoterade bolag. Det är inte så svårt. Frågan är vad ditt bolag är värt nu och vad det skulle kunna vara värt? Ett bolag med negativ omsättningsutveckling och förlust i relation till det motsatta är ju en avsevärd skillnad.

Det finns en rad olika värderingsmodeller, där en utgår från fritt kassaflöde under en affärscykel. Där en cykel kan vara 3-5 år eller mer, beroende på bransch mm

Potentialen är ju den som avgör om det finns ett intresse att investera. Hur fort kan jag få tillbaka mina pengar och vad blir vinningen av mitt engagemang. Oavsett värderingsmodell så påverkar värdefaktorer (value drivers) värderingen.

För någon som äger ett mindre företag är allt ovan relevant, sett ur ett försäljningsperspektiv eller vinst på det egna investerade kapitalet. Det handlar om ett värde, som kan vara värt att jobba för att öka.

Vad finns det för signaler för att ditt företag inte kommer värderas för dess eventuella fulla potential?

Ett urval

– Negativa signaler från finansiärer
– Rörelsekapitalet överstiger omsättningsökningen
– Vinstvarningar
– Missade prognoser
– Minskande marginaler
– Konjunkturnedgång
– Konsolidering
– Nyckelpersoner väljer att lämna företaget eller ökad personalomsättning
– Finansieringssvårigheter
– Förlorad viktig kund
– Problem efter merger/sammangående
– Sämre nyckeltal än konkurrenter

Rätt hanterat kommer detta påverka värderingen. Vad skulle du säga att ditt bolag är värt?

http://www.redeye.se/

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar